Hvorfor kobler ikke programmet mitt seg til Internett


Både ESET Smart Security og ESET NOD32 Antivirus skanner etter virus ved å analysere nettverkstrafikk.

Standardinnstillingen for ditt ESET sikkerhetsprodukt er å automatisk gjenkjenne programmer som brukes som nettlesere og e-postklienter og legge dem til i listen over programmer som skal skannes. Dette kan føre til tap av internettforbindelse eller andre uønskede resultater for programmer som bruker nettverksfunksjoner, men som ikke er nettlesere/e-postklienter.

Dette kan ordnes ved å justere innstillingene, slik at de kun blir brukt for nettlesere og e-postprogrammer:
  1. Åpne programmets hovedvindu ved å klikke på ESET-ikonet ved siden av systemklokken eller ved å klikke på Start – Alle programmer – ESET – ESET Smart Security eller ESET NOD32 Antivirus.
  2. Trykk på F5-tasten for å vise vinduet for Avansert oppsett.
  3. I treet for Avansert oppsett klikker du på Personlig brannmur – Protokollfiltrering (for ESET Smart Security) eller Virus- og spywarebeskyttelse – Protokollfiltrering (for ESET NOD32 Antivirus).
  4. Velg alternativet Programmer merket som nettlesere og e-postklienter.
  5. I treet Avansert oppsett klikker du på Virus- og spywarebeskyttelse – Beskyttelse for nettilgang – HTTP – nettlesere og passer på at kun de programmene som skal skannes er valgt. Vanligvis er det kun nettlesere (iexplorer.exe, firefox.exe osv.) som trenger å velges.
  6. I treet for Avansert oppsett klikker du på Virus- og spywarebeskyttelse – E-postbeskyttelse – POP3 – E-postklienter og passer på at kun de programmene som skal skannes er valgt. Vanligvis er det kun e-postklienter (outlook.exe, thunderbird.exe osv.) som trenger å velges.
  7. Klikk OK for å lagre endringene dine.