E-post, spam, hoax-meldinger, phishing

E-post

E-post, eller elektronisk post, er en moderne form for kommunikasjon med mange fordeler. Det er fleksibelt, raskt og direkte. E-post spilte en avgjørende rolle i spredningen av Internett i begynnelsen av 1990-årene. Dessverre kan den egentlige avsenderadressen enkelt kamufleres, noe som åpner for bruk av e-post og Internett til ulovlige aktiviteter som f.eks. spamming.

Grovt kategorisert omfatter spam uønsket reklame, hoax-meldinger og spredning av skadelig programvare – malware. Bryderiet og faren for brukeren øker med det faktum at det nærmest er gratis å sende e-post, og spamskribenter har mange verktøy og kilder for å få tak i nye e-postadresser. I tillegg gjør volumet og mangfoldet av spam det svært vanskelig å regulere fenomenet. Jo lenger du bruker e-postadressen din, desto større fare er det for at den havner i en spamdatabase.

Noen tips for forebygging:
  • Om mulig, ikke publiser e-postadressen din på Internett
  • Oppgi e-postadressen din kun til mennesker du stoler på
  • Om mulig, ikke bruk vanlige kallenavn – et mer komplisert kallenavn er vanskeligere å spore
  • Ikke svar på spammeldinger som allerede har kommet til innboksen din
  • Vær forsiktig når du fyller ut skjemaer på Internett – vær spesielt forsiktig med avkrysningsbokser som «Ja, jeg vil gjerne motta informasjon om ...»
  • Bruk spesialiserte e-postadresser – for eksempel én for jobb, én for kontakt med vennene dine, én for netthandel osv.
  • Bytt e-postadresse fra tid til annen
  • Bruk en spambeskyttelsesløsning som ESET Smart Securitys Antispammodul.

Spamming

Internettmarkedsføring er blant de raskest voksende markedsføringstypene i verden. En betydelig andel av internettmarkedsføringen bruker e-post som kontaktvei. Hovedfordelene markedsføringsmessig er svært lave kostnader og at metoden i høy grad er direkte og effektiv. Dessuten leveres meldingene nærmest umiddelbart. Mange selskaper bruker e-post som et markedsføringsverktøy for å kommunisere med sine eksisterende og potensielle kunder. I noen tilfeller er slik markedsføring helt uproblematisk, ettersom mange brukere kan være interessert i å motta kommersiell informasjon om enkelte produkter.

Men mange bedrifter sender ut uønskete reklamemeldinger i store partier. I disse tilfellene krysser e-posten linjen og blir til spam. Mengden av uønsket e-postreklame er blitt et alvorlig problem, og det er ingen tegn til at det skal bli mindre av det. Bruk av ESET Smart Securitys Antispammodul er en viktig del i det å beskytte e-postadressen mot spammeldinger.

Hoax-meldinger

En hoax-melding er en melding spres over Internett. Den sendes vanligvis per e-post, og noen ganger via kommunikasjonsverktøy som MSN og Skype. Selve meldingen er ofte en spøk eller en vandrehistorie.

Hoax-meldinger om datavirus søker å skape frykt, usikkerhet og tvil hos mottakerne. Hensikten er at de skal tro at det finnes et «virus som ikke kan oppdages» som sletter filer og stjeler passord, eller som utfører annen skadelig aktivitet på datamaskinen.

Noen hoax-meldinger har til hensikt å sette folk i forlegenhet. Mottakerne bes vanligvis om å videresende meldingen til alle i adresseboken, noe som forlenger hoax-meldingens levetid. Det fines hoax-meldinger for mobiltelefoner, rop om hjelp, folk som vil sende deg penger fra utlandet osv. I de fleste tilfeller er det umulig å avdekke opphavspersonens egentlige formål.

Hvis du får en melding hvor du blir bedt om å videresende den til alle du kjenner, kan det godt hende at det er en hoax-melding. Det er mange spesialiserte nettsteder på Internett som kan bekrefte om en e-postmelding er legitim eller ikke. Ta et søk på Internett før du videresender en melding som du har mistanke om at kan være en hoax-melding.

Phishing

Begrepet phishing definerer en kriminell aktivitet som bruker sosial manipulering for å få tak i konfidensiell informasjon. Målet er å få tilgang til sensitiv informasjon som bankkontonummer, PIN-koder osv. Adgang oppnås vanligvis ved å sende e-post som utgir seg for å komme fra en troverdig person eller virksomhet (finansinstitusjon, forsikringsselskap).

E-postmeldingen kan se helt ekte ut, og den inneholder ofte grafikk og annet innhold som opprinnelig kommer fra den kilden som meldingen utgir seg for å komme fra. Under ulike påskudd (bekreftelse av informasjon, økonomiske handlinger) blir du bedt om å oppgi personlig informasjon, f.eks. bankkontonummer, brukernavn og passord. All slik informasjon kan enkelt bli misbrukt hvis du sender den fra deg.

Vær oppmerksom på at banker, forsikringsselskaper og andre legitime selskaper aldri ber om brukernavn og passord per e-post